Als we gaan kijken naar zelfstandigen of bedrijven, dan is de nood nóg groter. Een groot deel van de communicatie loopt tenslotte via e-mail.
Als je één van de enkelingen bent die nog geen e-mailadres heeft, dan help ik je graag op weg. Lees hieronder hoe je een eigen e-mailadres kan aanmaken en stuur binnen 15 minuten je eerste mail.
1. Een zakelijk e-mailadres aanmaken
1.1. De voordelen van een aparte, zakelijke mailbox
Gebruik maken van een uniek, zakelijk e-mailadres is een must als je serieus genomen wil worden als ondernemer.
Persoonlijk zou ik nooit kiezen voor een ondernemer met een gratis e-mailadres. Hoe onprofessioneel is een mailadres zoals “leenmanscarrosserie@outlook.com”? Tenslotte kost een zakelijke mailbox nog geen €30 per jaar!
We sommen de voordelen van een zakelijk e-mailadres voor je op:
- Een zakelijk e-mailadres verwijst naar je website
- Betere beveiliging tegen spam en virussen
- Je e-mailadres is permanent en niet afhankelijk van je keuze voor internetprovider (zoals bij een @telenet.be of @proximus.be e-mailadres)
- Er kunnen verschillende varianten aangemaakt worden zoals info@jouwbedrijf.be en boekhouding@jouwbedrijf.be
- Elke mail die je stuurt is reclame voor je bedrijf en zorgt ervoor dat je bedrijfsnaam in het oog springt
1.2. Eerst een domeinnaam, dan een mailbox
Om een zakelijk e-mailadres aan te maken, dien je eerst te kiezen voor een domeinnaam. Hou er rekening mee dat deze domeinnaam ook het webadres zal zijn voor een eventuele website in de toekomst.
Volop aan het brainstormen over een domeinnaam? Dan geven we dit nog graag mee: de beste domeinnamen zijn kort, eenvoudig, uniek én hebben een relevante extensie (.be, .com, .immo, …).
Heb je al een domeinnaam? Dan kan je die behouden.
1.3. Kies je e-mailprovider
Bij Webadvisor heb ik al heel wat webhosting bedrijven getest. Daarbij vergeleek ik aspecten zoals ondersteuning, snelheid en veiligheid om te bepalen wie voor jou de beste keuze is. Het is bij diezelfde bedrijven dat je terecht kan voor het registreren van je domeinnaam en/of bijhorende mailbox. Als ik de tests hier specifiek voor ga uitbreiden, komt het volgende bedrijf er uit als de winnaar:
Cloud86
Met een “E-mail Start”-pakket krijg je:
- Een mailbox met max. 10 e-mailadressen
- 5 GB SSD opslag
- Uitgebreide spamfilter
- Handige Webmail applicatie
Kies voor “E-mail Start” en geef je gewenste domeinnaam in.
Bestel tijdelijk je Mailbox met 40% korting
1.4. Tip: Maak gebruik van een andere mailbox
Je zakelijk e-mailadres aanmaken is gelukt. Je hebt gekozen voor een mailprovider dat goede support biedt, zorgt voor de nodige veiligheid- en spamprotectie en dit aan een leuke prijs? Top!
Maar wat als de webmail applicatie toch niet zo gebruiksvriendelijk is? Wat als je gewoon liever Gmail gebruikt via je privé mailbox en dat toch allemaal wat vlotter lijkt te gaan? Of misschien wil je liever graag Outlook op je smartphone gebruiken? Dat kan namelijk ook gewoon. Klik hier voor een uitleg over hoe je een zakelijke mailbox aanmaakt via Gmail.
2. Een privé e-mailadres aanmaken
2.1. De populairste gratis mailboxen, maak je keuze
In België en Nederland zijn de opties beperkt. Er zijn twee bedrijven die hier torenhoog bovenuit steken en de grote meerderheid tot hun gebruikers mogen rekenen. Die twee bedrijven zijn respectievelijk Google (Gmail) en Microsoft (Outlook). Om je nieuwe e-mailadres aan te maken, raden we dan ook aan om één van deze gratis mailboxen te gaan gebruiken.
Beide bedrijven hebben nog heel wat andere tools beschikbaar waarvan gebruik kan gemaakt worden. Enkele voorbeelden zijn Google Agenda, Google Documents, OneDrive en Skype. Afhankelijk van je voorkeuren daar, kan er gekozen worden voor een mailbox.
Gmail account aanmaken
Hoe een Gmail e-mailadres aanmaken? Volg volgende stappen:
- Surf naar gmail.com
- Klik op “Een account maken“
- Vul je gegevens in en klik op “Volgende“
- Geef je telefoonnummer in, een herstel e-mailadres (indien je al een mailbox hebt), je geboortedatum en je geslacht.
- Google stuurt je een sms ter verificatie. Druk eerst op “Verzenden“, geef de verificatiecode in die je hebt ontvangen en klik op “Controleren“.
- Bij het scherm “Haal meer uit je nummer”, kan je kiezen voor “Overslaan”. Hier kan later op teruggekomen worden.
- Lees de privacyvoorwaarden en ga hiermee akkoord door de vakjes aan te vinken.
- Druk vervolgens op “Account maken” om af te ronden.
Je Gmail account is aangemaakt. Je bent klaar om e-mails te versturen!
Outlook account aanmaken
Hoe een Outlook e-mailadres aanmaken? Volg volgende stappen:
- Surf naar outlook.com
- Klik op “Gratis account maken“
- Kies het e-mailadres dat je wenst te gebruiken. Je kan kiezen tussen @outlook.com en @hotmail.com (verouderd). Klik vervolgens op “Volgende“.
- Geef een veilig wachtwoord in. Klik opnieuw op “Volgende“.
- Op de volgende schermen geef je enkel persoonlijke informatie in zoals naam en geboortedatum. Je klikt telkens op “Volgende“.
- Na een verificatie is je nieuwe e-mailadres aangemaakt en klaar voor gebruik.
2.2. Een gepersonaliseerd e-mailadres aanmaken
Je Gmail of Outlook e-mailadres aanmaken is gelukt? Dan kunnen je eerste mails de deur uit! Voor de creatievelingen onder ons – die snel zijn uitgekeken op hun ‘mainstream’ e-mailadres – kan er ook gekozen worden voor een meer gepersonaliseerd e-mailadres. In plaats van peter.janssens@gmail.com kan ook peter@janssens.nl of peter@janssens.be. Een stuk unieker, toch?
Om hier gebruik van te maken, dient er – net zoals bij een zakelijke mailbox – een domeinnaam geregistreerd te worden. Bekijk hiervoor de informatie onder “een zakelijk e-mailadres aanmaken” en registreer jouw domeinnaam (in geval van mijn voorbeeld zou dit janssens.nl of janssens.be zijn).
Bij Cloud86 registreer je je eigen domeinnaam al voor €1,95/maand. Je leest hierover meer in mijn uitgebreide Cloud86 review.