Ga je voor een alles-in-één-webshoppakket of heeft jouw bedrijf een webshop op maat nodig? Alles hangt af van je plannen met e-commerce in functie van het bredere strategische plaatje van je zaak. In deze blog wegen we voor jou de voor- en nadelen van kant-en-klare webshopplatformen en webwinkels op maat tegen elkaar af en delen we de meest voorkomende valkuilen bij het starten van een webshop.
Wat heb je nodig voor een webshop?
Een eigen webshop naast je bestaande fysieke winkel, waarom niet? Je hebt de ervaring, beschikt over een bestaand productgamma én je weet wat er bij je klanten in de smaak valt. Een succesvolle webwinkel begint met twee dingen: strategie en de keuze voor het juiste webshopplatform.
Strategie voor je webwinkel
Voor je jezelf de vraag stelt hoe je webshop er concreet uit moet komen te zien, moet je een veel belangrijkere strategische kwestie aanpakken. Welke plek zal je webshop namelijk gaan innemen in het businessplan van je onderneming? Zal je webwinkel voornamelijk dienen om in een groot deel extra omzet te voorzien, of wil je vooral klanten naar je fysieke winkelpand lokken? Beide opties zijn mogelijk, maar het antwoord op de vraag beïnvloedt sterk je budget en aanpak.
Webshopplatform kiezen
Zodra je het strategische vraagstuk hebt uitgeklaard, is het tijd om de technische aanpak te bekijken. Kies je voor een uitgebreide webshop op basis van een CMS of ga je voor een kant-en-klaar e-commerceplatform waarmee je een webwinkel stap voor stap in elkaar klikt? De keuze is aan jou en hangt af van je noden. Een overzicht.
Alles-in-één webshopplatform
Zet je je eerste stappen in de wereld van de e-commerce en heb je beperkte ambities met je online webwinkel, dan is een geïntegreerd webshopplatform de logische keuze. Er zijn webshoppakketten bij de vleet. Shopify is vanwege z’n betrouwbaarheid en eenvoud een populaire keuze voor zelfstandigen en kleine kmo’s. Ook Lightspeed is een waardig alternatief. De opzetkosten voor deze platformen zijn laag en je kunt zonder veel technische hindernissen aan de slag.
Webshop op maat
Een uitgebreide webwinkel laat je op maat bouwen door een webshopontwikkelaar. Die zal op basis van een contentmanagementsysteem of CMS een webshop bouwen die helemaal is toegespitst op jouw bedrijf, met bijvoorbeeld koppelingen naar je productdatabank en kassasysteem. Populaire technische fundamenten hiervoor zijn Magento, WooCommerce (WordPress) en Drupal.
Ga je voor een webshop op basis van een CMS? Kies dan zeker voor kwalitatieve, betrouwbare webhosting. Bij Webadvisor raad ik steeds Combell aan. Ontdek 5 redenen waarom Combell mijn voorkeur draagt.
Grootste webshopvalkuilen
Klassiek ‘offline’ verkopen in je winkel is niet hetzelfde als een online webshop. We helpen bij Webadvisor bijvoorbeeld vaak detailhandelaars die het lastig hebben om het succesvolle verkoopmodel van hun fysieke winkel te vertalen naar een online omgeving. Dat hoeft eigenlijk niet te verbazen: een online retailmodel kent namelijk heel wat onverwachte valkuilen. We zetten de belangrijkste aandachtspunten op een rij.
- Te veel op korte termijn denken. Wil je een webshop die voor altijd complementair zal zijn aan je fysieke winkel, of wil je op lange termijn groeien met je online luik? In het tweede geval ga je best voor een webshop die schaalbaar is.
- Logistieke keten onderschatten. Ook achter een webwinkel gaat een complexe bestelflow schuil. Stockage, levering en nazorg vallen vaak complexer uit dan je denkt. Je klanten zijn namelijk gewend aan de snelle levertijden van de grote spelers, en ook retourbeleid is een grote zorg voor online handelaars.
- Geen aandacht voor SEO en online marketing. Zonder inspanning op SEO-gebied raak je helemaal nergens in de zoekresultaten op het internet, hoe goed je aanbod ook mag wezen. Je zult actief moeten investeren in contentupdates, online advertenties en marketingcampagnes om bezoekers naar je webshop te trekken. Daar trek je dus maar beter tijd en budget voor uit.
- Geen statistieken bijhouden. Meten is weten. Je SEO-inspanningen moeten resultaat opleveren en je webshop moet liefst zo snel mogelijk renderen. Met tools als Google Analytics hou je de opbrengst van je webwinkel in de gaten en kun je meer gericht marketinginspanningen leveren.
- Onvoldoende USP’s. De unieke voordelen of USP’s van je producten of diensten zijn op het internet misschien helemaal niet zo bijzonder. Ben je trots op de fantastische service in je winkel? Dan moet je die op het internet helemaal opnieuw waarmaken, met snelle levertijden en vrijwel onmiddellijke respons aan de telefoon en via e-mail en chat.
Hulp nodig bij de keuze van je webshop?
Zie je door de bomen het bos niet meer? Begrijpelijk! Webadvisor is er dan ook om je te helpen. Ik geef je gratis advies over je e-commerce en reiken je betrouwbare webshoppartners aan die precies bij jouw zaak passen. Zo maak je van je webwinkel een succes.