Inhoudstafel

502 Bad Gateway fout – 10 oplossingen

Open je je website en krijg je een 502 Bad Gateway foutmelding te zien? Bij het bezoeken van een website kun je talloze foutmeldingen tegenkomen. Enkele daarvan zijn makkelijk te verhelpen, maar sommige hebben niet altijd gelijk een eenduidige oplossing.

Een 502 Bad Gateway foutmelding is net als de “http 401” en de “Fout bij het maken van de databaseconnectie” één van de meest voorkomende foutmeldingen die je op je website kunt krijgen. In veel gevallen ontstaat de 502 Bad Gateway fout op WordPress websites, maar het kan ook voorkomen wanneer je een ander CMS gebruikt. Ik bespreek hieronder beide scenario’s.

502 error

Wat bekent de fout 502 Bad Gateway precies?

Wanneer je een website bezoekt, stuurt jouw browser eerst altijd een verzoek naar de webserver. De webserver verwerkt vervolgens je verzoek en stuurt je naar de gevraagde website. Op de achtergrond wordt de GTTP-header en HTTP-statuscode geladen, die je normaal gesproken eigenlijk nooit ziet. Tenzij er iets misgaat.

“De 502 Bad Gateway melding is een manier van de server om aan te geven dat er een fout is opgetreden bij het ophalen van het verzoek.”

Wat veroorzaakt de 502 Bad Gateway fout?

Er zijn verschillende oorzaken voor de 502 Bad Gateway fout. Denk aan:

  • Een overbelaste server
  • Problemen met je browser
  • Een probleem in de DNS van je domeinnaam
  • Een probleem bij je hoster
  • Een Firewall blokkade
  • Een fout in een WordPress thema of plug-in

De verschillende 502 fout variaties

Een 502 error doet zich vaak op verschillende manieren voor. Dat komt omdat iedere browser weer een andere omschrijving heeft voor deze foutmelding. Zou kan het bijvoorbeeld zijn dat je in jouw favoriete browser niet “502 Bad Gateway ziet”, maar  bijvoorbeeld “HTTP Error 502“, “502 Service Temporarily Overloaded” of “502 Server error“. Al deze foutmeldingen hebben in principe allemaal dezelfde betekenis.

Hoe kan ik de 502 Bad Gateway error oplossen?

Een 502 Bad Gateway error kan verschillende oorzaken hebben. Daardoor is het soms lastig om de juiste oplossing te vinden. Er is namelijk geen eenduidige oplossing.

Hieronder heb ik 10 tips vermeld die je kunt doorlopen om de oorzaak te vinden en daarmee het probleem op kunt lossen.

Stap 1: Herlaad de website

Het klinkt zo simpel – en dat is het ook. In sommige gevallen is het al genoeg om even je website te herladen. Je kunt dit simpelweg doen door op de toetsen CTRL+F5 te drukken terwijl je de foutmelding in de  browser bekijkt. Een andere optie is om op het ververs-icoontje te klikken die je bovenaan naast de adresbalk van je browser vindt:

Website pagina verversen

Stap 2: Bekijk je website via een privévenster

Als het probleem aan de cache of cookies van je browser ligt, dan kun je dit achterhalen door gebruik te maken  van een privévenster. Bij een privévenster (ook wel incognito venster genoemd) worden cookies en cache namelijk achterwege gelaten.

Je kunt een privévenster openen via je browser. Hieronder lees je hoe je dit kunt doen via de verschillende browsers.

Google Chrome

  • Klik op de drie verticale stippen in de rechterbovenhoek van h je internetbrowser.
  • Kies “Nieuw incognitovenster” in het vervolgkeuzemenu dat verschijnt.
  • Er wordt een nieuw venster geopend met het label “Incognito” waarin je privé kunt surfen.

Mozilla Firefox

  • Klik op het pictogram met de drie horizontale lijnen in de rechterbovenhoek van de browser.
  • Selecteer “Nieuw privévenster” in het vervolgkeuzemenu.
  • Er wordt een nieuw venster geopend waarin je zonder cache en cookies kunt browsen.

Microsoft Edge

  • Klik op de drie puntjes in de rechterbovenhoek van je browser.
  • Kies “Nieuw InPrivate-venster” in het menu dat wordt weergegeven.
  • Er wordt een nieuw venster geopend met het label “InPrivate“. Je kunt hierin naar je website surfen.

Safari op een Mac

  • Klik op “Bestand” in de menubalk bovenaan het scherm.
  • Selecteer “Nieuw privévenster” in het vervolgkeuzemenu.
  • Er wordt nu een nieuw privévenster geopend.

Werkt je website nu wel? Dan kun je de cookies verwijderen in je standaard browser om het probleem op te lossen.

Stap 3: Check de DNS van je domein

Het komt regelmatig voor dat een 502 Bad Gateway ontstaat door een fout in de DNS van je domeinnaam. In dat geval wijst een ip-adres in de DNS bijvoorbeeld niet naar het juiste ip-adres van de server of heeft de DNS-server bij je hoster een storing.

Heb je vermoedens dat het probleem door de DNS van je domeinnaam wordt veroorzaakt? Neem dan contact op met je hoster.

Stap 4: Leeg je lokale DNS

Heb je recent een DNS-wijziging voor je domeinnaam doorgevoerd? Houd er dan rekening mee dat het tot 24 uur kan duren voordat die wijzigingen overal zijn verwerkt. Vooral op standaard WiFi netwerken kan dit wat langer duren.

Om dit te achterhalen, zou je bijvoorbeeld via je 4G of 5G netwerk van je telefoon kunnen proberen de website te benaderen. De DNS wordt bij een 4G/5G netwerk meestal sneller geflusht.

Zie je op je mobiele netwerk geen 502 foutmelding? Grote kans dat je dan dus gewoon nog even een paar uur af moet wachten totdat het probleem zichzelf oplost. Je kunt in dat geval eventueel ook de cache van je lokale DNS handmatig proberen te flushen. Je doet dat als volgt:

DNS Flush op een Windows

  • Klik onderin op Start.
  • typ vervolgens “cmd” in de zoekbalk.
  • Druk vervolgens op Enter.
  • Er opent nu een opdrachtpromptvenster.
  • Voer nu de opdracht “ipconfig/flushdns” in.
  • Druk opnieuw op Enter.

Flush DNS met cmd op Windows

DNS Flush op een Mac

Op een Mac werkt het flushen van de DNS net iets anders:

  • Ga naar Finder > Applications > Utilities > Terminal.
  • Typ “sudo killal -HUP mDNSResponder” in.
  • Druk op Enter.

De DNS is nu geflusht.

Stap 5: Schakel WordPress plug-ins uit

Een WordPress plugin kan ervoor zorgen dat je deze vervelende foutmelding krijgt. Om dit te achterhalen, kun je simpelweg al je WordPress plugins één voor één uitschakelen. Je kunt dat doen door in  te loggen in je WordPress dashboard en daar aan de linkerkant in het menu op “Plugins” te klikken. Je ziet daar de optie om de plugins te deactiveren. Het deactiveren van een plugin heeft verder geen gevolgen voor de data. Die blijft gewoon behouden. Let er wel op dat je de plugin niet verwijderd.

Kun je door de foutmelding niet meer in het dashboard van je WordPress website komen? Dan zul je in moeten loggen via de FTP of via het Cpanel of DirectAdmin van je hoster. Ga vervolgens naar de map /wp-content/plugins/ en geef de naam van de plugin die je uit wilt schakelen tijdelijk een andere naam. Daarmee schakel je de plugin automatisch uit.

Vergeet niet de originele plugin namen later weer terug te zetten!

Stap 6: Switch naar een ander WordPress thema

Een probleem in je WordPress thema kan ook de oorzaak zijn van de 502 Bad Gateway melding. Schakel tijdelijk naar een ander – standaard WordPress – thema om te kijken of dat je probleem oplost. Je kunt tijdelijk een ander thema activeren bij Weergave –> Thema’s in het WordPress dashboard menu.

Lost dat het op? Neem dan contact op met de ontwikkelaars van je WordPress thema.

Stap 7: Schakel CDN tijdelijk uit

Sommige hosters en sommige websites maken gebruik van een CDN netwerk. Dat betekent dat bestanden en afbeeldingen op een externe server worden opgeslagen om de laadtijd van je website te bevorderen. Als jij of je hoster gebruik maakt van zo’n externe CDN provider, dan kun je proberen deze uit te schakelen.

Cloudflare is een goed voorbeeld van zo’n CDN of Firewall. Bij Cloudflare zie je dan ook de volgende foutmelding staan:

502 bad gateway Cloudflare

Krijg je zo’n foutmelding, dan kun je Cloudflare tijdelijk uitzetten om te kijken of dat het probleem oplost.

Stap 8: Bekijk de error logs

Iedere hoster heeft een zogeheten error logboek. Je vindt deze meestal terug in je Cpanel of DirectAdmin account. Weet je niet zeker waar je dit kunt vinden, vraag dit dan na bij je hoster.

In de logs kun je kijken of er zich een bepaalde foutmelding voordoet zodra je de pagina met de 502 foutmelding laadt.

Houdt jouw hoster geen logs bij en gebruik je WordPress? Dan kun je onderstaande code toevoegen aan de wp-config.php van je WordPress:

define( 'WP_DEBUG', true );
define( 'WP_DEBUG_LOG', true );
define( 'WP_DEBUG_DISPLAY', false );

De foutmeldingen verschijnen nu rechtstreeks op je scherm terwijl je de website opnieuw laadt.

Stap 9. Benader je hoster

Hebben alle bovenstaande stappen je nergens gebracht? Dan bestaat er een grote kans dat het probleem door een fout of storing bij je hoster wordt veroorzaakt. Soms kan het ook gewoon zijn dat een bepaald script of verzoek te lang op de achtergrond blijft draaien, waardoor het na verloop van tijd automatisch wordt stopgezet.

Neem contact met je hosting provider op en vraag of ze de volgende zaken kunnen controleren of wil ophogen:

  • Limiet op de max_execution_time
  • Het limiet op de max_input_time
  • Eventuele andere problemen die de foutmelding kunnen veroorzaken

Een goede WordPress hosting provider helpt je dit probleem zonder al teveel moeite op te lossen.

Is het niet gelukt de 502 Bad Gateway fout op te lossen?

Ik hoop natuurlijk dat  bovenstaande stappen je al snel naar een oplossing hebben geleid. Mocht dat onverhoopt niet het geval zijn, dan kun je altijd gebruik maken van mijn WordPress Hulp op Afstand. Ik help je graag verder.

Delen
Tweeten
Delen
Jannet van Dijk
Auteur: Jannet van Dijk
Van je hobby je job maken, dat is toch een droom voor iedereen? Daarom ben ik met Webadvisor gestart. Mensen adviseren is mijn hobby. Ik help graag de mensen vooruit met mijn ervaring. En je hoeft er zelfs niet voor te betalen.