Inhoudstafel

Website nodig? Vergeet je digitale strategie niet!

Online gaan met je bedrijf is één ding, maar slim ondernemen op het web is iets heel anders. Met een digitale strategie haal je het beste uit de investeringen in je website en je online marketing.

Een gericht masterplan laat je toe om met je budget een heel stuk verder te springen en gerichter aan de slag te gaan. Zo bereik je concreet resultaat en haal je meer uit je éénmanszaak of kleine kmo, voor hetzelfde (of zelfs minder) geld.

Waarvoor dient jouw website?

Een website laat je niet zomaar bouwen. Welk doel heeft die voor jou? Wil je zichtbaar zijn op het web, je zaak doen groeien, of misschien zelfs online producten verkopen? Je hebt vast een eigen focus. Om je plannen op hun beurt te doen slagen met een maximaal rendement, heb je een digitale strategie nodig. Even een stap terugzetten en prioriteiten stellen, dat is vooral de boodschap. Met de uitkomst van die strategische oefening in je achterzak kun je gericht investeren in de digitale bouwstenen die jouw onderneming meerwaarde opleveren.

“Met een digitale strategie zorg je ervoor dat je website meer betekent dan een visitekaartje en ook rendement oplevert.”

Géén digitale strategie? Dit is wat er gebeurt:

Laten we de vraag even omkeren. Wat gebeurt er als je ervoor kiest om op voorhand géén digitale strategie uit te tekenen en je meteen aan een websitebouwer vraagt om iets concreets voor je uit te werken? Reken in dat geval op het volgende scenario:

  • Je website bevat niet de juiste pagina’s en de inhoud is te veel op maat van jouw bedrijf geschreven, in plaats van gericht op je (potentiële) klanten.
  • Je zoekmachineoptimalisatie (SEO) en online advertenties (SEA) brengen geen resultaat op, omdat je niet weet op wie je je moet richten.
  • Je trekt te weinig (of de verkeerde) bezoekers naar je website vanwege foutieve SEO.
  • Je investering levert geen extra leads en omzet op, omdat het je website aan focus ontbreekt.

Hoe begin je aan je digitale strategie?

Op voorhand nadenken over wat voor website je precies nodig hebt en wat je ermee wilt bereiken, bespaart je dus heel wat kopzorgen en financiële middelen. Maar hoe pak je het ontwikkelen van een digitale strategie nu aan in de praktijk? In essentie moet je jezelf drie vragen stellen:

  • Waarom wil je een website en wat is het achterliggende doel? Denk maar aan meer nieuwe klanten in je fysieke winkel, of net bétere klanten.
  • Hoe kan jouw website je helpen om die doelen te bereiken? Bijvoorbeeld het aantrekken van online bezoekers en hen overtuigen om je winkel te bezoeken of contact met je op te nemen.
  • Welke investering levert je het hoogste rendement op? Zet je in op een uitgebreide website met veel productinformatie en een chatbot, of vooral op een ruim advertentiebudget en veel blogposts?

Interessant, zo’n digitale strategie! En wat nu?

Een digitale strategie kun je zelf uittekenen als je goed op de hoogte bent van het reilen en zeilen in de online wereld. Is dat niet het geval, dan vertrouw je best op een digitale partner die jouw taal spreekt en die begrijpt wat je wilt bereiken met jouw onderneming, zodat je wensen juist vertaald kunnen worden naar precies de website die jij nodig hebt – niet meer, niet minder, en met maximaal rendement op je investering.

Bij Webadvisor zet ik je vrijblijvend op weg en bekijken we samen waar je naar op zoek bent. Helemaal gratis. Ik werk met een heleboel verschillende betrouwbare websitepartners en verwijs je door naar de websitebouwers die het beste passen bij jouw zaak. Vervolgens kies je helemaal zelf óf en met wie je in zee gaat. Zo groeit je onderneming!

Delen
Tweeten
Delen
Jannet van Dijk
Auteur: Jannet van Dijk
Van je hobby je job maken, dat is toch een droom voor iedereen? Daarom ben ik met Webadvisor gestart. Mensen adviseren is mijn hobby. Ik help graag de mensen vooruit met mijn ervaring. En je hoeft er zelfs niet voor te betalen.