Regelmatig updaten van je CMS, dat het fundament vormt van je website, is dan ook cruciaal. We leggen je uit waarom een bijgewerkte website ook voor zelfstandigen en kmo’s belangrijk is en waar je best op let als je wilt updaten.
Wat zijn CMS-updates?
Je hebt een eigen website en die draait op basis van een zogeheten CMS of contentmanagementsysteem, zoals WordPress of Drupal. Een goed webbureau levert je in principe altijd een website af die goed beveiligd is, zodat hackers geen kans maken. Helaas verandert dat na enkele maanden of jaren vaak. De teams die aan de meest populaire contentmanagementsystemen werken, zitten namelijk niet stil en zorgen voortdurend voor verbeteringen aan hun producten, zoals integraties voor nieuwe webbrowsers of smartphones. Af en toe ontdekken ze ook kwetsbaarheden in hun software, wat onvermijdelijk is bij alles wat met technologie te maken heeft. Vaak dichten de ontwikkelaars die lekken meteen door middel van een update. Maar wat als je die CMS-updates vervolgens zelf niet installeert of geen onderhoudscontract hebt afgesloten om je websitesoftware in jouw plaats up-to-date te houden?
Ook jouw website is kwetsbaar zonder CMS-updates
Een (WordPress) website die door het gebrek aan updates een zwakke plek bevat, is een geliefd doelwit van cybercriminelen. Ook jouw website is daarbij kwetsbaar: hackers gaan namelijk structureel op zoek naar websites met beveiligingsproblemen. Niet alleen het portaal van de FOD Financiën loopt dus risico, maar ook de website van je favoriete restaurant of het loodgietersbedrijf van de buurman kan het slachtoffer worden.
Je vraagt je waarschijnlijk af wat deze hackers dan met jouw website kunnen aanvangen? Hier staat tenslotte geen – voor hen – bruikbare informatie op? Vaak worden dat type websites ingezet als wapen om nóg meer slachtoffers te maken of worden ze gebruikt voor het versturen van spam. Als dat gebeurt kan je website op een blacklist terecht komen. Google gaat als gevolg jouw website beginnen weren in hun resultaten, browsers gaan een duidelijke waarschuwing tonen wanneer mensen jouw website bezoeken, … Een geïnfecteerde website heeft heel wat negatieve gevolgen die je absoluut wil vermijden. Waarom CMS-updates uitvoeren? Daarom dus.
Naast dit alles zorgen updates (of upgrades) ook gewoon voor een vlottere surfervaring voor je bezoekers, wat bij een slecht updatebeleid op termijn ook voor problemen kan zorgen.
Voorkomen is beter dan genezen
Het spreekt vanzelf dat een website die gehackt is, tot kopzorgen leidt. Je website van een blacklist krijgen of volledig moeten (laten) hermaken, kost namelijk heel wat tijd. En wat als je website cruciaal is voor je bedrijfsvoering? Daarom kiezen de meeste ondernemers ervoor om op veilig te spelen en maandelijks te investeren in een verzekering in de vorm van een onderhoudscontract. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om zélf geregeld updates door te voeren, al heb je daarvoor een heleboel technische kennis nodig.
Met geregelde updates zorg je ervoor dat je website:
- Snel blijft (of zelfs sneller wordt)
- Minder kwetsbaar wordt voor hackers en andere cybercriminelen
- Goed vindbaar blijft via Google en andere zoekmachines – de bekende SEO
Wat houdt een goed onderhoudscontract in? Checklist
Wat mag je eigenlijk van een websitebeheerder of hostingprovider verwachten in ruil voor je investering? Een overzicht van de typische inhoud van een onderhoudscontract:
- Back-ups van je bestaande website en inhoud (bijvoorbeeld afbeeldingen en teksten)
- Back-ups van je database, waarin de instellingen van je website wordt opgeslagen
- Plugin- en CMS-updates en de bijhorende fixes wanneer er iets zou “breken” omwille van deze updates
- Monitoring van de toegankelijkheid en snelheid van je website
- Security scans die infecties meteen aan het licht brengen
Via Webadvisor raad ik zelfstandige ondernemers en kmo’s vaak Combell aan, de Belgische marktleider in hosting. Als je website op de servers van Combell staat, nemen zij alvast een groot aantal van deze taken op zich.