Inhoudstafel

Trek meer bezoekers aan via Google My Business

Wat doe je als je online op zoek gaat naar een specifiek bedrijf? Juist, ja: je geeft de bedrijfsnaam in op Google. Als het goed gaat, verschijnt er naast je zoekresultaten een kaart met de exacte locatie van de zaak, naast openingsuren en foto’s.

Met Google My Business neem je zélf controle over de informatie die wordt weergegeven over je bedrijf en krijg je ook meer zichtbaarheid in zoekresultaten via Google Maps, de online kaartdienst van Google. We leggen je aan de hand van een eenvoudig stappenplan met screenshots uit hoe je op minder dan een half uur je eigen bedrijfspagina in handen neemt.

Wat is Google My Business?

Google My Business – ook wel bekend als GMB of onder de Nederlandse naam, Google Mijn Bedrijf – is een gratis tool van Google die je bedrijf letterlijk en figuurlijk op de kaart zet. Je kunt ermee aan de slag om je online aanwezigheid beter te beheren en je bedrijfsinformatie actueel te houden. Met GMB kun je ook officieel reageren op recensies van klanten en foto’s van je bedrijfspand en evenementen plaatsen.

De grootste voordelen van GMB:

  • Volledige controle over je bedrijfsgegevens en afbeeldingen op Google.
  • Bezoekers kunnen je zaak met één druk op de knop bellen of mailen.
  • Promotie van tijdelijke evenementen via foto’s en statusupdates.

Hoe start je met Google My Business? Stappenplan.

1: Claim je bedrijfsprofiel

  • Surf naar https://google.com/business en log in met je Google-account of maak er één aan.
  • Voer de naam van je bedrijf in. Let op: gebruik de commerciële, meest gangbare naam voor je zaak. Juridische toevoegingen als bvba of nv hebben geen enkele meerwaarde voor je bezoekers.
  • Vul de rest van de gevraagde gegevens in. Gebruik ook hier de fysieke locatie van je winkel of kantoor. Deze locatie verschijnt namelijk op Google Maps. Denk ook goed na over de bedrijfscategorie. Die is bepalend voor de context waarin je bedrijf getoond wordt aan surfers.

2: Verifieer je bedrijf

Tijd om het officieel te maken en de locatie van je bedrijf te verifiëren. Heb je Google My Business nog niet eerder gebruikt, dan zul je dat vermoedelijk via de post moeten doen. Jawel, Google stuurt ook kaartjes… Na je aanvraag krijg je de enveloppe met de toegangscode meestal binnen de vijf werkdagen toe op het eerder ingevoerde bedrijfsadres.

3: Optimaliseer je bedrijfsprofiel

Via het dashboard kun je aan de slag om je bedrijfspagina verder aan te vullen. De twee belangrijkste dingen:

  • Foto’s. Mensen willen weten hoe je zaak eruitziet. Professionele afbeeldingen zijn dan ook een must. Zorg voor foto’s die relevant zijn voor je klanten en die passen bij je bedrijfsimago.
  • Openingsuren en telefoonnummer. Met correcte openingsuren staan je klanten minder snel voor een gesloten deur. Heb je ook nog je telefoonnummer ingevuld, dan kunnen klanten jou rechtstreeks bellen vanuit de zoekopdracht op hun smartphone.

4: Verzamel recensies

Positieve recensies zorgen voor vertrouwen bij potentiële klanten. Vraag daarom aan je beste klanten om een beoordeling achter te laten op je bedrijfspagina (en meteen ook op je website). Met je GMB-profiel kun je ook reageren op recensies. Dat is één van de beste manieren om klantbetrokkenheid te tonen en om anderen aan te moedigen om op hun beurt een recensie achter te laten. Antwoord ook steeds op negatief commentaar, ook al is die misschien onterecht. Zo laat je zien dat je alle respons ter harte neemt. Hou het wel altijd beleefd – het hele internet kan tenslotte meelezen!

Gewoon doen!

Google My Business is dus een quick win voor je zaak: het is gratis, neemt niet veel tijd in beslag, en verhoogt vanaf dag één je zichtbaarheid en betrouwbaarheid op het internet. Ons advies: altijd doen! Met een éénmalige tijdsinvestering zet je alweer een extra stap in de online aanwezigheid van je bedrijf.

Delen
Tweeten
Delen
Jannet van Dijk
Auteur: Jannet van Dijk
Van je hobby je job maken, dat is toch een droom voor iedereen? Daarom ben ik met Webadvisor gestart. Mensen adviseren is mijn hobby. Ik help graag de mensen vooruit met mijn ervaring. En je hoeft er zelfs niet voor te betalen.