Thomas Cruysberghs is freelance copywriter voor kmo’s en techbedrijven. Hij legt uit waarom websiteteksten anders in elkaar zitten dan papieren stukken en geeft tips voor ondernemers die zelf beter willen leren schrijven voor het web.
Webteksten die aanzetten tot actie
“Schrijven voor websites zit fundamenteel anders in elkaar dan het bedenken van teksten die bedoeld zijn voor papier,” steekt Cruysberghs van wal. “Op het internet zijn mensen meestal doelgericht op zoek naar informatie. Dat weerspiegelt zich in een aangepast leesgedrag. Je websitebezoekers scannen elke webpagina in hun zoektocht naar de informatie die voor hen relevant kan zijn. Als copywriter is het dan ook mijn taak om websiteteksten zo behapbaar mogelijk in te delen en tegelijkertijd slim gebruik te maken van de wetenschappelijke inzichten over online leespatronen.
Er bestaat een hele trukendoos aan hulpmiddelen om de aandacht van je lezers te sturen. Goed geplaatste actieknoppen met een krachtige boodschap, opsommingen en lijstjes, het uitlichten van citaten,… Allemaal dingen die op papier minder gebruikelijk of soms zelfs onmogelijk zijn, maar die op het internet het cruciale verschil kunnen betekenen tussen een contactopname of een bezoeker die wegklikt.”
Conversiegerichte teksten
“Webteksten die slagen in hun opzet, noemen we conversiegericht. In de copywritingwereld gebruiken we die term om aan te geven dat een tekst op het internet er altijd op gericht moet zijn om mensen te overtuigen of converteren. Zo’n conversie kan breed gaan: op een webshop gaat het meestal om een aankoop, terwijl een informatieve blog misschien als doel heeft om e-mailadressen voor een nieuwsbrief te verzamelen.”
Zelf teksten schrijven of toch een copywriter inhuren?
De juiste aanpak helpt volgens Cruysberghs al een heel eind om als ondernemer betere online teksten te schrijven. “De vaakst gemaakte fout? Die ligt bij de invalshoek die veel zaakvoerders automatisch hanteren wanneer ze hun bedrijf willen aanprijzen. Ze vertrekken daarbij nog veel te vaak vanuit zichzelf en hun producten. Daar heeft niemand iets aan. Je bezoekers willen weten hoe jouw product of dienst de problemen waar zij mee kampen, kan oplossen. En daarvoor moet je in de huid kunnen kruipen van je doelpubliek. De mensen aanspreken op de manier die ze verwachten, daar draait het om.
Een copywriter kan je helpen om jouw boodschap op de juiste manier te brengen. Hij of zij is niet alleen een taalprofessional, maar kijkt als neutrale derde partij als vanzelf ook met meer afstand naar jouw aanbod. En dat merk je in de afgeleverde teksten.”
Wat kost een copywriter voor je website?
De prijs van websiteteksten hangt vooral af van het aantal pagina’s op je website, verduidelijkt Cruysberghs. “Anno 2020 rekent een goede copywriter al gauw een uurtarief van vijftig euro aan. Je moet uitgaan van een intakegesprek, eventuele interviews met verschillende afdelingsmedewerkers en het opstellen van relevante conversiedoelen voor je websiteteksten.
Het uiteindelijke schrijfwerk verloopt vaak relatief snel: een gespecialiseerde copywriter die over voldoende informatie beschikt, kan soms ettelijke websitepagina’s per dag bij elkaar tikken. Minder is meer: liever twintig rake woorden op één pagina die gegarandeerd tot een winkelbezoek leiden, dan een nietszeggende ellenlange blogpost waar niemand zich doorheen wil worstelen. Een typische kmo-website met pakweg tien conversiegerichte webpagina’s komt zo meestal uit tussen de 500 en 1000 euro. Als zo’n investering op jaarbasis ettelijke extra klanten oplevert, is professionele copywriting z’n geld dus dubbel en dik waard. Maar als copywriter ben ik misschien bevooroordeeld.” (lacht)