fbpx

Waarom ook jouw bedrijf een professionele website nodig heeft

Het blijft de vraag van één miljoen voor zelfstandigen en kmo’s: heeft mijn bedrijf een professionele website nodig? En zo ja, wat komt daar dan allemaal bij kijken? Wat is nu juist het verschil tussen een goede en slechte website? Het aanbod van websitebouwers is overweldigend en vaak schermen ze met termen als SEO en responsive websites. Hoe weet je dan wat jij nodig hebt voor jouw onderneming? En waarom zou je moeten investeren in een professionele website als je bedrijf toch al goed draait? Allebei terechte vragen. In deze blog geven we je antwoorden en kom je te weten:

  • Wanneer een professionele website vooral een goede website moet zijn die precies doet wat jij nodig hebt
  • Wat zo’n professionele website vandaag de dag eigenlijk inhoudt
  • Welke valkuilen je als hardwerkende ondernemer best vermijdt wanneer je nadenkt over een nieuwe website

We geven je ook:

  • Een concreet rekenvoorbeeld van een onderneming die investeert in een website en bijbehorende marketing
  • Een checklist met voorwaarden waar élke bedrijfswebsite aan moet voldoen

Zo kun je slim zélf beslissen over de online noden voor jouw bedrijf.

Inhoudstafel

Wanneer is een website een goede website?

Hoe weet je eigenlijk of een website wel doet wat ze moet doen? Het antwoord is eenvoudig: een website is pas goed als ze jouw zaak vooruit helpt. Extra klanten, meer zichtbaarheid, een hogere omzet, of net tijdwinst bij het aanvragen van offertes; het kan allemaal. Je zaak is uniek, en dus zijn je doelstellingen dat waarschijnlijk ook.

Een website laten maken die er op het eerste gezicht mooi uitziet, is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Dat kost dan ook helemaal niet zoveel. Maar wat heb je aan een goedkope website die niets oplevert? Dan kun je net zo goed helemaal géén website hebben.

Een goede website brengt dus iets op: ze levert meerwaarde voor je bedrijf. Je kunt je website ook wel vergelijken met een verkoper die de klok rond voor jou aan de slag is. Je website staat immers dag en nacht klaar om je bezoekers en potentiële klanten te overtuigen om voor jou te kiezen… Maar net zoals bij verkopers komen ook websites in allerlei vormen en maten. Je kiest dus best een website die precies doet wat jouw bedrijf nodig heeft.

“Een website is pas effectief als ze jouw zaak ook vooruit helpt: bijvoorbeeld met extra klanten, hogere zichtbaarheid, of tijdwinst.”

Wat houdt een professionele website allemaal in?

Laten we even een kijkje nemen onder de motorkap van een effectieve website. Want wat je niét ziet, is nog veel belangrijker dan het visuele plaatje. Want dat zijn namelijk de dingen die ervoor zorgen dat je website ook scoort en die mensen overtuigen om bij jouw zaak aan te kloppen en niet bij de concurrentie. Vooraleer je een website laat bouwen door een partner, vraag je hem of haar best even door over de aanpak voor de volgende onderwerpen:

  • Strategie
    Wat wordt de overkoepelende aanpak en wat is het belangrijkste doel van je website? Louter een visitekaartje, tijdwinst bij contactopname, of net meer klanten aantrekken?
  • Conversie
    Eenvoudig gezegd: hoe zal je website zorgen dat jouw bezoekers tot actie overgaan, en waaruit moet die actie dan precies bestaan? Wil je er bijvoorbeeld voor zorgen dat meer bezoekers hun gegevens achterlaten zodat jij met hen contact kan opnemen wanneer het jou uitkomt? Of wil je net meer bezoekers naar je fysieke winkel lokken?
  • Teksten
    Je webteksten (ook wel websitecopy) moeten overtuigen. Op een goede website wordt je klant aangesproken zoals hij of zij dat zou willen en is het glashelder waar jouw bedrijf voor staat. Ga je zelf aan de slag met teksten, of reken je net helemaal op de copywriter van je webbouwer?
  • SEO
    Ook wel bekend als Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie. Je website trekt immers niet vanzelf bezoekers aan en moet nog steeds gevonden worden. Dat kan alleen maar door technische optimalisatie en voldoende relevante inhoud.

Dat zijn een heleboel belangrijke factoren bij elkaar, die stuk voor stuk invloed hebben op de effectiviteit van je website. Het verschil tussen een mooie website die voor jou werkt en één die dat niet doet, ziet er ongeveer zo uit:

Slechte vs professionele website - wat is het verschil?

Het draait niet altijd om méér klanten

Veel ondernemingen doen prima zaken zonder website. Gelukkig maar! Heb je dan nog wel een website nodig? Dat hangt ervan af… Een website hoeft namelijk niet zomaar voor meer klanten te zorgen – want die heb je misschien al meer dan voldoende. Op welke verschillende manieren kan een website je bedrijf verder nog vooruithelpen? Enkele inzichten:

  • Een slimme website zorgt voor tijdwinst
    Heb je voldoende klanten en meer dan genoeg werk? Prima! Laat dan je website voor jou werken om tijd te besparen. Het beantwoorden van vragen via een zogeheten FAQ (veelgestelde vragen) of chatbot, het aannemen en verwerken van reservaties,… Een slimme website doet dat voor jou, zodat jij je kunt bezighouden met de essentie van je zaak.
  • Websites zijn er ook voor je bestaande klanten
    Nieuwe klanten zijn niet alles. Extra service voor je bestaande klanten zorgt ervoor dat ze meer tevreden zijn en dus trouw blijven aan je bedrijf. Een vaste klant is er twee waard…
  • Een goede professionele website geeft je betere klanten
    De juiste website-opbouw en gerichte marketinginspanningen zorgen misschien niet voor méér klanten, maar voor de juiste kopers. Zo kun je zelf kiezen met wat voor klanten je het liefst werkt. Kwaliteit gaat vaak boven kwaliteit!

In de praktijk: rekenvoorbeeld

Benieuwd naar het verschil tussen je investering en de mogelijke opbrengst van een professionele website? We nemen even een bestaande klant als rekenvoorbeeld.

Het bedrijf in kwestie is een gezonde kmo in ramen en deuren, die zo’n 4000 euro had geïnvesteerd in een nieuwe, professionele website. Om die website een extra duwtje in de rug te geven, werd er bovenop dat budget nog eens 300 euro per maand geïnvesteerd in gerichte marketing. Die was voornamelijk bedoeld om extra bezoekers naar de website te lokken.

Uit ervaring wisten we dat die inspanning ongeveer 200 extra bezoekers per maand zou opleveren. Kwalitatieve bezoekers, uiteraard – je wilt natuurlijk zoveel mogelijk potentiële klanten naar je website lokken, en geen mensen die bij voorbaat toch niets bij je zullen kopen. Dat principe geldt zowel in je eigen winkel als op het internet. Van die 200 bezoekers namen er gemiddeld 10 contact op via het formulier op de website of aan de telefoon (een conversie van 5%), wat gemiddeld leidde tot 5 extra aankopen van gemiddeld 350 euro. Een extra omzet van 1750 euro per maand – tel uit je winst!

Als je weet dat een website gemiddeld vier jaar meegaat, zie je meteen dat een slimme website die wérkt, al na enkele maanden zijn investering heeft terugverdiend en gedurende lange tijd extra bezoekers en omzet kan opleveren. En dat zonder dat jij als zaakvoerder extra tijd moet spenderen. Je website werkt immers voor jou, en niet andersom.

Snelle checklist voor ondernemers: is jouw bedrijf toe aan een nieuwe website?

Je huidige website is moeilijk leesbaar op een mobiele telefoon of tablet.

Bijna de helft van alle surfers in ons taalgebied gebruikt zijn of haar telefoon om je website te bezoeken. Wil jij meer dan de helft van je mogelijke klanten voor een gesloten deur laten staan?

Tekst en foto’s aanpassen op je bestaande website is lastig.

Moet je voor elke kleine en grote aanpassing aan je homepage of een nieuw product beroep doen op je websitebouwer of een technisch iemand? Dan verlies je tijd, geld en moeite. Zorg er liever voor dat je makkelijk zelf dingen kunt bijwerken op je website, wanneer jij dat wilt.

Je grootste concurrent doet het online een stuk beter.

Is je concurrent aan de slag met een website die klanten overtuigt en waarschijnlijk extra omzet genereert? Dan maak je best een inhaalbeweging.

Je website staat helemaal los van je andere marketinginspanningen.

Heeft jouw website niet dezelfde uitstraling en huisstijl als je winkel, visitekaartjes, magazine of beursstand? Dan breng je die maar beter in lijn met je bestaande marketing.

Je. Website. Is. Traag.

Wist je dat 40% van de surfers meteen wegklikken als het langer dan drie seconden duurt om je website te laten? Dat is ongeveer de tijd die je nodig hebt om deze zin te lezen.

Heb je drie keer of vaker ‘ja’ geantwoord op de vragen hierboven? Dan is het waarschijnlijk tijd voor een nieuwe website die resultaat oplevert voor jouw bedrijf. Wij helpen jou hier graag mee verder, volledig gratis en vrijblijvend. Lees hoe we dit doen.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Tweeten
Share on linkedin
Delen
Blijf op de hoogte
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en we brengen je op de hoogte wanneer er meer advies online komt.
Geen tijd om op zoek te gaan naar de juiste websitebouwer? Wij helpen je gratis.

We zoeken voor jou de websitebouwer die bij je past

...onafhankelijk en volledig gratis!

Webadviseur Mike Van Hemelrijck