Inhoudstafel

Een logo laten ontwerpen: Ga doordacht te werk

Een logo is vaak het meest herkenbare element van een bedrijf. Het is ook gewoon het eerste dat een potentiële klant te zien krijgt. Op je website, een flyer, je camionette of visitekaartje... het is je logo dat de mensen gaat vertellen wie je bent, wat je doet - en wat de meeste niet beseffen - hoe professioneel je te werk gaat.

Denk je aan een logo laten ontwerpen? Lees deze uitgebreide gids. Dan ben je alvast goed voorbereid en maak je de juiste keuzes!

Het belang van een professioneel logo

Als je de dag van vandaag een zelfstandige activiteit uitoefent, ben je hier meestal niet alleen in. Aanbod is er in overvloed.

Om klanten aan te trekken, ga je moeten opvallen. Zo simpel is het. Zorg dat je zichtbaar bent. Zowel online als offline. En aangezien je logo het middelpunt is van je identiteit, start alles bij een professioneel logo.

Hou er ook rekening mee dat je je logo nog lange tijd gaat gebruiken. Een slechte keuze nu kan je binnenkort heel wat geld gaan kosten. Je logo gaat tenslotte om zowat alles gebruikt worden.

Prijs van een logo laten ontwerpen

Om de prijs van een logo ontwerp te begrijpen, moeten we eerst kijken naar het traject dat wordt afgelegd.

Een gemiddeld traject

Als Art Director heb ik heel wat van deze trajecten van A tot Z doorlopen. Ik kan je alvast zeggen dat je met minder dan 6 uur onmogelijk tot een professioneel resultaat kan komen. Ik leg je even uit waarom dat is.

  • We starten met een workshop met de klant van ongeveer 1 uur. Om de business te leren kennen, te begrijpen hoe ze zich willen positioneren, hun doelgroep te doorgronden, …
  • Vervolgens doen we wat research. Om te kijken of onze eerste ideeën kloppen in vergelijking met anderen in de sector. We beperken dit tot 30 minuten.
  • De schetsboek kan bovengehaald worden. We werken aan een eerste logo ontwerp. Als we iets hebben waar we tevreden mee zijn, zetten we de schets om naar een vector.
  • Met één ontwerp is de klant niet zoveel. De klant wil wat variatie. Kunnen kiezen. We maken dus nog 2 extra ontwerpen. Reken op een minimum van 2 uur per ontwerp. Dat zijn er 6 in totaal.
  • De klant kiest een ontwerp uit waar ze zich in kunnen vinden. De kans is klein dat dit er ‘boenk’ op is. We geven dus de mogelijk om nog feedback te geven en verwerken deze. 30 minuten ben je hier snel mee kwijt.
  • Van zodra er een finale goedkeuring is, beginnen we de bronbestanden mooi uit te werken. De klant krijgt zo een pakketje met daarin verschillende bestandstypes en -formaten. We rekende hiervoor op 1 uur werk.

Zoals je ziet zit ik hier zelfs al aan 9 uur. Dan begrijp je dat – ook als het allemaal heel vlot gaat – die 6 uur toch wel een minimum is.

Uurtarief en prijs

Rekening houdend met een uurtarief van minimaal €40 à €50, ga je toch snel €300-€400 betalen. Bij een freelancer dan. Wil je een logo laten ontwerpen bij een (klein) bureau? Reken dan minstens op het dubbele.

Hiermee weet je ongeveer wat je mag verwachten wanneer je een offerte aanvraagt voor het laten ontwerpen van een logo.

“Ik hoop ook stiekem dat je die websites, die beweren een uniek logo op maat te kunnen ontwerpen voor €59, dan ook links laat liggen. Met de logo’s die zij ‘maken’, kom je geen meter vooruit.”

Een professioneel logo laten ontwerpen: Stap voor stap

Of je nu een logo laat ontwerpen door een professional of zelf aan de slag gaat met een logo maker, de voorbereiding is vergelijkbaar.

Stap 1: Bepaal je identiteit

Breng voordat je je logo laat maken in kaart wat de identiteit van je bedrijf precies is en wat je uit wilt stralen richting je klanten. Is je unieke eigenschap dat je producten bijvoorbeeld scherp geprijsd zijn? Of richt je je met name op kwaliteit en professionaliteit?

Aan de hand van deze informatie kun je straks namelijk beter bepalen welke kleuren je in je logo wilt gaan gebruiken.

Stap 2: Analyseer de concurrentie

Uiteraard wil je een logo dat uniek is. Toch is het aangeraden om de logo’s van je concurrenten te gaan analyseren. Kijk vooral naar degene die het goed doen bij je doelgroep en degene die het moeilijker hebben.

Bekijk 5 à 10 logo’s van concurrenten en stel jezelf volgende vragen:

  • Wat vind je goed aan elk logo? Waarom is dat?
  • Wat vind je slecht? Waarom?
  • Wat zou je doen om deze te verbeteren?
  • Hoe worden hun logo’s gebruikt op verschillende plaatsen? Worden ze goed gebruikt op mobiele schermen? Springen ze er uit tussen alle advertenties? Zijn ze overal evengoed leesbaar?

De lessen die je hieruit trekt zijn zeer waardevol.

Stap 3: Bepaal het soort logo

Als je ervoor kiest om een logo te laten ontwerpen, kan deze oefening lijken alsof je het werk van de grafisch ontwerper doet. Zij moeten toch weten welk soort logo je nodig hebt? Of welke kleur de juiste boodschap over brengt?

Klopt. En toch raad ik aan om hier wat tijd aan te besteden. Het gaat ervoor zorgen dat de briefing veel vlotter loopt, je beter de keuzes van de ontwerper begrijpt en jullie snel op één lijn zitten. Dit kan het resultaat alleen maar ten goede komen!

Typografisch logo

Typografische logo’s bestaan uit de naam van het bedrijf en niets meer. Bij zo’n logo wordt er gerekend op de kracht van een goed gekozen typografie of lettertype.

Voorbeelden van typografische logo’s

Monogram

Een monogram logo bevat enkel de initialen of de eerste letter van een bedrijfsnaam. Dit is dan vooral nuttig voor bedrijven met een lange naam zoals National Aeronautics and Space Administration. NASA dus.

Voorbeelden van monogram logo’s

Symbool of icoon

Dit type logo bevat enkel een symbool of icoon. Geen uitgeschreven naam.

Voorbeelden van symbool logo’s

Het zijn vooral de bekende merken of merken met een groot marketing budget die hiervoor kiezen. Een symbool zonder naam is vanzelfsprekend minder duidelijk. Voor een startend bedrijf zou ik dit dan ook niet aanraden.

Combinatie

Een combinatie logo bevat zowel een typografisch logo als een symbool. Dit is het meest voorkomende type van logo en biedt ook de meeste mogelijkheden wat marketing betreft.

Voorbeelden van combinatie logo’s

Hoe je het symbool plaatst tegenover het woord, brengt vaak een andere boodschap over. Dit gaat dan over de positie (rechts, links, boven of onder) maar ook de verhoudingen tegenover elkaar.

Mascotte

Een mascotte logo kan zowel een symbool logo zijn als een combinatie. Een bekend voorbeeld dat iedereen bij ons kent, is Bol.com. Zij gebruiken al jaren hun zelfde, ronde mannetje.

Voorbeelden van mascotte logo’s

Dit type logo is automatisch wat speelser en toegankelijker

Stap 4: Kies het soort typografie

Het type font dat je gebruikt, gaat sterk bepalen wat je gaat uitstralen. De 3 populairste soorten typografie:

Lettertype met schreef

Een logo dat gebruik maakt van een schreef of Serif font, zorgt automatisch voor extra klasse. Je zou zelfs kunnen zeggen dat je product of dienst meteen wat duurder wordt geïnterpreteerd. Maar dus ook kwalitatiever.

Voorbeelden van logo’s met en schreef lettertype

Het wordt vaak gebruikt in een strakke, cleane huisstijl met veel ademruimte.

Schreefloos lettertype

Een Sans Serif font is tijdloos. En neutraal. Een logo met een schreefloos lettertype is een veilige keuze.

Voorbeelden van logo’s met schreefloos lettertype

Handgeschreven lettertype

Een typografisch logo met een handgeschreven font geeft een bepaald gevoel van warmte, persoonlijkheid en authenticiteit.

Dit type logo werkt zeer goed voor bijvoorbeeld een wellness, B&B of hotel.

Voorbeelden van handgeschreven lettertypes in logo’s

Daarnaast wordt het ook vaak gebruikt als soort van handtekening voor fotografen en verschillende soorten coaches.

Stap 5: Denk na over de kleuren

Elke kleur geeft een bepaald gevoel weer. Bij iedereen. Vaak onbewust. Ook bij een logo kan de kleur helpen om de juiste uitstraling te bekomen.

Ik geef je hieronder mee welk gevoel geassocieerd wordt met welke kleur. Je zal merken dat het best wel logisch is. Maar des te belangrijker om de juiste kleur te kiezen.

Roze

Zacht, vrouwelijk, zorgzaam, vrolijk

Oranje

Levendig, energie, warmte, speels

Blauw

Vertrouwen, intelligentie, efficiëntie

Zwart

Luxe, authenticiteit, kwaliteit, elegant

Rood

Spanning, warmte, opwinding, kracht

Geel

Optimisme, vreugde, energie, plezier

Groen

Natuur, levendig, hernieuwing

Bruin

Aarde, natuur, rust, duurzaam, zacht

Stap 6: Kies de juiste grafisch ontwerper

Een grafisch ontwerper mag zich tegenwoordig al gauw een ontwerper noemen als hij of zij bepaalde ontwerpprogramma’s goed beheerst. Maar kijk uit: niet iedere grafische vormgever houdt zich aan de (ongeschreven) design-regels tijdens het maken van een logo. Doe dus goed research en laat je vooraf inlichten.

Veel voorkomende fouten wanneer men een logo laat ontwerpen

Jouw logo is het middelpunt van je identiteit. Het is dus belangrijk dat het klopt.

Om ervoor te zorgen dat je de juiste keuzes maakt, som ik hieronder de 8 meeste voorkomende fouten op die ik zie in logo ontwerp:

  • Het logo lijkt te veel op het logo van een bestaand bedrijf en zorgt voor verwarring.
  • Het is té simpel en wordt door niemand onthouden.
  • Het is te generiek en heeft weinig betekenis.
  • Het is te complex en te druk waardoor je niet doorhebt waarover het gaat.
  • Het is moeilijk te gebruiken op een kleine oppervlakte.
  • Er zit geen verhaal in. Niets.
  • Het is te letterlijk. Een stekker voor een elektricien, een plant voor een tuinier of een hamer voor een bouwbedrijf. Dit komt amateuristisch over.
  • De keuze van lettertype of kleur straalt het tegenovergestelde uit van wat het zou moeten uitstralen.

Conclusie

Een logo maken klinkt misschien eenvoudig, maar wanneer je voor een sterke uitstraling gaat, komt er nog best wat bij kijken. Een logo moet een verhaal hebben, dat niet te makkelijk te raden valt.

Laat je een logo ontwerpen door een derde partij, verdiep je dan dus vooraf goed in hun werkwijze en de logo’s die ze eerder hebben ontworpen.

Delen
Tweeten
Delen
Jannet van Dijk
Auteur: Jannet van Dijk
Van je hobby je job maken, dat is toch een droom voor iedereen? Daarom ben ik met Webadvisor gestart. Mensen adviseren is mijn hobby. Ik help graag de mensen vooruit met mijn ervaring. En je hoeft er zelfs niet voor te betalen.